Hvordan administrere oppussing av eiendommer uten å selv være til stede?

Eiendomshjørnet
Eiendomshjørnet
May 30, 2024

Som eiendomsinvestor med flipping eller utleieboliger som investeringsstrategi kan du før eller siden møte på en oppussing. En oppussing kan variere fra overflateoppussing til en total oppussing der alt innvendig rives. Uavhengig av hvor kompleks oppussingen er, vil det i mange tilfeller innebære at du leier inn ekstern arbeidskraft.

 

Dersom det inkluderes flere arbeidende på prosjektet vil det som oftest medføre mer kommunikasjon frem og tilbake. Dersom oppussingen krever mye måling, det gjør det som regel, vil det også fordre mye besøk frem og tilbake til eiendommen. Dette kombinert kan bidra til liten fleksibilitet og mye tidsbruk. Vi ser i denne artikkelen på hvordan du kan redusere denne tidsbruken ved hjelp av smarte verktøy og prosesser.

Denne artikkelen ble først publisert inne på Eiendomshjørnet, et medlemsforum for små og mellomstore eiendomsinvestorer, hvor vi deler kunnskap gjennom fagartikler, videoer, dealanalyser og livesendinger. Se hva medlemmene sier her.

Kontakt takstmann

 

Det første du kan gjøre dersom du har tenkt til å pusse opp en eiendom er å kontakte takstmannen som har utarbeidet tilstandsrapport for eiendommen. Dette gjelder både dersom du har planlagt å være til stede, eller om du planlegger å administrere oppussingen fra et annet sted. Takstmannen kan komme med gode tips til hva som er mulig å gjøre med eiendommen, og hvordan eiendommen kan utvikles på best mulig måte.

Les også: Dette bør du se etter i tilstandsrapporten når du kjøper bolig

Finn gode håndverkere

 

Sentralt for alle gode prosjekter er bruk av riktige folk. Dersom du selv fungerer som arbeidsleder, er du ansvarlig for å finne ulike håndverkere som kan bidra til å skape et godt prosjekt. Dersom du gjennomfører flere prosjekter, kan du over tid opparbeide deg et godt nettverk av håndverkere som også samarbeider godt internt. Dette kan spare deg for mye tid. Steffen Sjøstrand forteller hvordan dette interne samarbeidet fungerer godt.

 

Les også: Sangengveien 45 – Del 2

 

Det er også mulig å sette bort rollen som arbeidsleder, og dermed få et anbud på hele prosessen. Dette kan være et godt alternativ dersom du har gode marginer og gjerne vil bruke tiden din på andre prosjekter. I de fleste tilfeller vil denne løsningen være en del dyrere, og det må derfor gjøres en grundig vurdering for hvorvidt det lønner seg for deg eller ikke.

 

3D-scanning av objekt

 

Et svært nyttig verktøy i oppussingsfasen er en 3d-scanning av objektet. Dette kan gjøres via et 3D-kamera, som igjen er koblet opp til en programvare som setter sammen en 3D-modell. Det finnes mange ulike løsninger, men kombinasjonen av Insta 360 og Matterport fungerer godt. Dette vil gi deg en detaljrik, målsatt 3d-modell, som kan benyttes til å regne ut eksempelvis lengde på lister eller bordplater.

 

Via modellen kan du deretter organisere med håndverkere hvilke lengder og størrelser som skal kjøpes inn, planlegge eventuelle nye planløsninger, og andre forhold som krever mål på stedet. Modellen kan også deles med håndverkerne slik at de kan hente ut mål uten å måtte kontakte deg. Under er det vist et eksempel på hvordan en 3D-modell kan se ut etter at eiendommen er scannet.

Les også: 4 verktøy og digitale tjenester for tidsbesparende utleie av eiendom

 

Muliggjør digital oppussing

 

En 3D-modell er perfekt for eiendomsinvestoren som reiser mye rundt, og ikke alltid har mulighet til å administrere oppussingen på selve eiendommen. Ved hjelp av modellen kan du med andre ord sitte i Bergen, samtidig som oppussingen gjøres i Oslo.

 

Også etter eiendommen er ferdigstilt kan modellen brukes aktivt til forvaltning. Ved å ha gode 3D-modeller kan eksempelvis visninger gjøres digitalt, og gi deg som eiendomsinvestor friheten til å befinne deg et annet sted.

 

 Digitale dørlåser

 

En oppussing innebærer som regel en rekke ulike håndverkere som skal inn og ut av eiendommen. Det kan være krevende å administrere overlevering av nøkler på tvers av ulike håndverkere dersom du ikke selv er til stede.

 

Av den grunn kan det være lurt å installere en digital kodelås helt tidlig i oppussingsprosessen. Med dette installert kan du opprette midlertidige koder som håndverkere kan benytte når de skal inn og ut av eiendommen, og deretter slette koden når de har fullført arbeidet sitt. Du kan dermed gi tilgang til eiendommen uten selv å være til stede.

 

Smidig oppussing

 

I alle faser av utvikling eller forvaltning av eiendom er det viktig å redusere tidsbruk og øke fleksibilitet. I dag har vi tilgang til en rekke ulike digitale verktøy som gjør dette vesentlig enklere. Over er det presentert noen tiltak og verktøy du kan benytte deg av for å gjøre prosessen smidigere. Målet er jo å gjøre både utvikling og forvaltning av eiendom til passive arbeidsprosesser, der du kan oppholde deg et annet sted og samtidig få jobben gjort.

Les også: 5 tips til hvordan du kan gjøre utleieboligen din mer attraktiv

Eiendomshjørnet
Eiendomshjørnet
Et nettverk for eiendomsinvestorer. Bli medlem her!